Docent
Deze pagina is voor de docent.
Klik hier om de docentenhandleiding te downloaden.
Titel: | Aardbeving Istanbul. |
Onderwerp: | Het omgaan met de voorspelde aardbeving. |
Schooltype: | Openbare school met alle niveaus. |
Niveau: | 1 vwo |
Vakgebied: | Aardrijkskunde |
Methode: | BuiteNLand. Hoofdstuk 5, paragraaf 2. |
Uitvoering: | In groepjes van maximaal 4 leerlingen. |
Tijdsinvestering: | 2 lesuren |
Eindproduct: | Presentatie met uitwerkingen voor de burgemeester en zijn wethouders, met hierin een plan om Istanbul zo goed mogelijk te beschermen tegen de voorspelde aardbeving. |
Materialen: | Internetverbinding, Computer, Webquest, Google Earth. |
Leerdoelen:
- De leerlingen kunnen uitleggen hoe een transversale breuk werkt.
- De leerlingen kunnen door middel van onderzoek verklaren hoe Istanbul zich het beste voor kan bereiden op de
voorspelde aardbeving.
- De leerlingen kunnen door middel van onderzoek en een plan met maatregelen de risicofactor voor Istanbul
(her)berekenen.
Praktische (organisatorische) tips:
Groepsindeling.
- De groepen bestaan uit maximaal 4 leerlingen. Op deze manier kunnen alle leerlingen aan de webquest werken.
Met meer leerlingen, wordt het samenwerken lastiger en zijn er leerlingen die bijna niets doen. - Denk van te voren na over de groepsindeling.
Google Earth.
- De leerlingen werken in deze webquest met Google Earth. Dit moet op de computer geïnstalleerd zijn.
- Wij veronderstellen dat de leerlingen basiskennis hebben van Google Earth. Is dit niet het geval, is er voor
leerlingen een korte handleiding op de pagina werkwijzen te vinden.
De leerlingen werken zelfstandig.
- De webquest is vrij duidelijk en er is aangegeven waar leerlingen informatie kunnen vinden. De leerlingen zouden
de opdrachten geheel zonder docent uit moeten kunnen voeren. Als docent heb je een voornamelijk coachende rol. - De leerlingen werken voornamelijk thuis aan de webquest. De eerste les wordt besteed aan het opstarten van de
webquest. De tweede les wordt besteed aan de presentaties. De tijd tussen de twee lessen is te bepalen door de
docent zelf.
Webquestmakers | Anne Verwaal & Nikki Klever |